Dnia 13- go maja 2015r pojechaliśmy na zorganizowany przez panią Monikę Październiok wyjazd naukowy do Smolenia. W wycieczce uczestniczyła klasa Ia, Ib i IIIa. Z Siemianowic wyjechaliśmy o godzinie 8:00, podróż trwała godzinę. Na miejscu,  w Ośrodku Edukacyjno-Naukowym ZPKWŚ w Smoleniu, braliśmy udział w warsztatach edukacyjno-naukowych, na których dowiedzieliśmy się o warunkach jakie panują na tym terenie oraz gatunkach roślin i zwierząt występujących na murawach kserotermicznych. Następnie udaliśmy się na zajęcia w plenerze, dzięki, którym poznaliśmy charakterystyczne dla tego terenu gatunki roślin i zwierząt. Nasza pani przewodnik przedstawiła nam zagrożenia wynikające z relacji człowiek-środowisko, a także o metodach ochrony i odtwarzania siedlisk leśnych. Następną atrakcją było zwiedzanie ruin zamku w Smoleniu. Fascynowały nas zapierające dech w piersiach widoki z najwyższego punktu wieży. Pojechaliśmy również zobaczyć murawy kserotermiczne oraz murawy naskalne na terenie Ostoi Natura 2000. Przerwą w wycieczce był dla nas pyszny obiad w ośrodku, w którym się zatrzymaliśmy. Kończąc wycieczkę zapoznaliśmy się z metodą wypasu owiec w jurajskim krajobrazie.